Mens nogle sportsgrene altid virker populære, søger eksperterne altid efter nye måder at få begivenhederne ud til et bredere publikum.

Penge er ofte en af de primære motivationselementer. Hvis klubberne genererer en større omsætning i udlandet, er der flere penge til at investere i og dermed forbedre formuen derhjemme.

Hvis sportsgrene kan nå ud til et bredere publikum, vil det give mere eksponering på fjernsynet og sponsorater vil følge med. 

Nogle af de mest populære sportsgrene søger at finde nye territorier, enten ved at ændre på gamle regler eller promovere begivenheder forskellige steder.

 

Et spil i udlandet

Den mest logiske metode for mange sportsgrene, når der skal genereres støtte og eksponering, er at eksportere hjemlige kampe til udlandet.

Mens hold inden for alle sportsgrene måske tager på omfattende ture før sæsonstart eller spiller venskabskampe på neutral grund, er konkurrencepræget kampe meget mere effektive i forhold til at bevare den spænding, som gør sport så interessant.

NFL har i høj grad erkendt dette, og adskillige af ligakampene er blevet spillet på Wembley i London i løbet af de seneste 10 år. Research fra NFL i 2018 viste, at næsten fire millioner briter er dedikerede fans af sporten, hvilket er fordoblet de seneste seks år. 

I 2018 strømmede over 80.000 mennesker til hver af de tre NFL-kampe på Wembley, og denne treugers turnering siges at have lagt fundamentet for, at et London-baseret franchise kan blive en del af ligaen i løbet af de næste år.

NFL i Storbritannien har skabt fans af amerikansk fodbold, som måske ellers ikke havde opdaget denne sport, hvilket er årsagen til at bettingsider giver britiske spillere flere muligheder end nogensinde før, hvad betting og især livebetting på NFL-kampe angår. 

Premier League bragte muligheden for at afholde kampe i udlandet på banen, hvilket ville tilføje en ekstra kamp for alle 20 hold og give en sæson med 39 kampe.

Kampene skulle spilles på forskellige kontinenter, men fans og klubberne var imod dette logistiske mareridt.

Det argument vil helt sikkert blive bragt på banen igen i løbet af de næste år. Hvis NFL med succes kan integrere et hold i London som første skridt i en global ekspansion, kan Premier League, hvis kampe du nemt kan finde fodboldodds på, måske også tager lignende skridt og opfylde et verdensomspændende behov. 

 

Ikke født i USA

Rugby og cricket domineres begge af et relativt lille udvalg af lande, hvilket har gjort det til en svær proces at ekspandere til nye områder.

Listen over lande, som var repræsenteret ved verdensmesterskaberne i cricket i 2019, viser sportens forholdsvise smalle appeal. Et europæisk (værten England), et afrikansk (Sydafrika) og et nordamerikansk (Windies) hold viser begrænsningerne i crickets ekspansion uden for Asien og Oceanien. 

Omvendt har rugby fundet det svært at finde et publikum i Asien. I 2019 bliver verdensmesterskaberne i rugby afholdt i Japan, hvilket kan vise sig at være afgørende i kampen for at tiltrække en ny generation af asiater.

Men Japan er Asiens eneste repræsentant ved verdensmesterskaberne. Otte verdensmesterskaber i rugby har kun resulteret i fem forskellige finalister. Det er grunden til, at rugby har haft så svært ved at finde nye territorier, specielt i USA.

Rugbys lighedspunkter med amerikansk fodbold har formindsket interessen for en ny kontaktsport, mens det amerikanske landshold kun har vundet tre ud af 22 verdensmesterskaber gennem historien. 

Men rugby i USA er begyndt at flytte på disse faktorer. Da rugby vendte tilbage til De Olympiske Leges program i 2016, steg antallet af globale tilskuere, og det er nu en af de hurtigst-voksende sportsgrene i USA. Det skadede i hvert fald ikke sportens popularitet, at landet var vært for Rugbys World Cup i 2018. 

Cricket kunne trænge til et lignende skub, da sporten overskygges af baseball i USA. International Cricket Council (ICC) har erklæret, at det er deres ambition at gøre cricket til verdens mest populære sportsgren.

Hvis det overhovedet skal have en chance for at ske, er ICC nødt til at skabe en tilskuerbase i USA på grund af den amerikanske befolknings størrelse og finansielle styrke. 

Expats-samfundet i USA er afgørende for at introducere cricket for flere amerikanere, men organisationerne skal være mere proaktive, hvis de ønsker, at cricket skal opfattes som andet end en forældet sportsgren, der spilles i nogle få lande.

For eksempel har Storbritannien været vært for fem ud af 12 verdensmesterskaber i cricket. Cricket er nødt til at blive spredt mere ud geografisk, hvis det skal tiltrække flere tilskuere. 

banner

 

Et spil for næste generation

Nogle eksperter har antydet, at Grand Slam-tenniskampe er for lange til det moderne publikum, så ATP fandt på en ny måde at afholde Next Generation ATP Finalerne.

Den stigende interesse for Grand Slams og kritik fra Next Gen-spillere viser, at disse forandringer måske ikke er den rigtige måde at indtage nye markeder på. Next Gen-Finalerne afprøvede en række tennisregler, som skulle tilføre mere tempo og energi til kampen. 

Next Gen-spillere er dem i ATP-touren, som er 21 eller yngre. Stiftelsen af Next Gen-finalerne er delvis resultatet af behovet for at få nye stjerner på banen, når spillere som Federer, Nadal og Djokovic ikke længere er i spidsen af tennis betting-markederne, som du stadig kan finde betting odds på.

Kombinationen af Next Gen-spillere og nogle specifikke regler har gjort finalerne til en særlig tilskueroplevelse de seneste to år. 

Som med Grand Slam spilles kampene som bedst ud af fem sæt. Men disse sæt vindes af de første ud fire spil i stedet for de traditionelle seks.

Bortskaffelsen af ad-score og netbolde samt tilføjelsen af shot-ure, som har til formål at gøre kampene mere effektive og spændende. Kun tiden vil vise, om disse ændringer kan tiltrække nye tilskuere. Beviset vil være, hvis Grand Slams indfører nogle af disse regler, som er rettet mod yngre spillere og fans. 

 

En fortælling om mange byer

Det er fantastisk at tænke på, at du kan skabe en Acca på en bet calculator, som har seks hold ejet af the City Football Group, som er repræsenteret på fem forskellige kontinenter.

Manchester City er flagskibsklubben, hvor CFCs to første køb fungerer som en forlængelse af City. New York City FC blev det 20. hold i MLS, mens CFC tilføjede Melbourne Heart til deres egen suffiks og skiftede Heart ud med City. 

Melbourne City og NYCFC spiller begge i samme lyseblå farve som deres engelske moderklub, mens CFC finansielle kræfter har tilføjet stjernerne.

Melbournes anfører har inkluderet den australske legende Harry Kewell og den brasilianske angriber Fred, mens NYCFC’s første anfører var den legendariske angriber David Villa.

USA og Australien er begge lande, som er blevet mere begejstrede for fodbold de senere år, og med Citys tilstedeværelse i to engelsktalende lande har det været nemmere at udvikle. 

Udvidelsen af CFC stopper ikke her: Japans Yokohoma Marinos, Uruguays Club Atletico Torque og Spaniens Girona er alle klubber, som CFC har investeret i.

Der er to væsentlige grunde til så store udvidelser. Links mellem klubberne på tværs af kontinenter giver Manchester City en bedre chance for at finde og købe verdens bedste og nyeste talenter.

Og de lokale fans af disse klubber er mere tilbøjelige til at gøre Manchester City til deres Premier League-favorit. 

Lige meget hvor populær en sportsgren eller klub bliver, er der altid et behov for at finde nye fans på ukendte territorier. De sportsgrene, som udvikler sig, er også dem, som forbliver relevante, mens de, som ikke kan tilpasse sig, vil opleve at populariteten falder. 

Læs også
Formel 1: optakt til det japanske Grand Prix 2019

Formel 1: optakt til det japanske Grand Prix 2019

De sjoveste og mest ikoniske citater i NFLs historie

De sjoveste og mest ikoniske citater i NFLs historie

Quiz: 10 ikoniske kælenavne i NFL

Quiz: 10 ikoniske kælenavne i NFL

De bedste basket-lokaliteter i NBA

De bedste basket-lokaliteter i NBA

DM Masters Malmø 2019: finalerne

DM Masters Malmø 2019: finalerne